Atom, Quantum and EPIC

Atom

De namen van onze servers. We begonnen jaren geleden, ik schat 2008, met Atom. Dat was, je raadt het al, een Intel Atom processor met een mooie disk housing erbij. Daar had ik 3 grote schijven, geen idee meer hoe groot, maar het zal nog GigaBytes geweest zijn.
Collega Marco had hem gebouwd voor me, hij is de pietje precies en dat ben ik niet… Werkte prima en heeft behoorlijk lang dienst gedaan.

Quantum 1

Toen werd het tijd voor iets serieuzers, zal 2015 geweest zijn, misschien iets later, en toen heb ik een MoBo gekocht met een Intel Core i5 erop, 32GB geheugen en een kast met 6 schijfunits erin. Daar kwam, met hulp van Guru Paul Debian Linux op met LXC containers waar de mail op liep en een website of 2. Dat heeft echt lang gedraaid, af en toe een reset, Paul moest nogal eens ingrijpen want een mail server, dat is niet zo eenvoudig. Nou ja, als je het weet, maar ik nam er de tijd niet voor om het goed te leren. De schijven werden eerst 6x 2TB en toen langzaam naar 8TB. Alles in RAID 10.

Quantum 2

De MoBo en de kast bleven hetzelfde maar de CPU werd een core i7 7700k en we gingen naar 64GB. We praten hier over 2023, en langzaam kreeg ik iets verstand van Docker Containers en kon ik zelf een mail server inrichten. Moest wel… ik had een keer “ja” geantwoord op een vraag waar ik beter “nee” op had kunnen zeggen. Maar het was al te laat, ik was Debian aan het updaten en niets liep meer. Intussen had ik al een GPU gekocht maar die bleek fysiek niet in mijn oude kast te passen. Dus maar een nieuwe kast (een Rosewill met 12 drive bays) en Quantum II was geboren. Door mijn enthousiaste aanmaak van nieuwe containers was de arme Quantum al gauw overbelast… AI wilde niet zo lekker draaien.

EPIC

Toen kwam de behoefte aan iets meer power en heb ik een Supermicro H12SSL-i board gekocht met een AMD EPYC 7513 erop… 32 echte cores en 64 virtuele. Nog net voor de echte prijs explosie nog even 640GB geheugen aangeschaft (640 Gigabyte is genoeg voor iedereen heeft Bill Gates eens gezegd) en een RTX4090 op de kop getikt. Nu hebben we een redelijk pittig systeem

Ik zal, nu ik met pensioen ben, iets meer schrijven over de dingen die ik op Epic doe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *